W celu bezpiecznego i stabilnego połączenia elementów należy użyć nie tylko śruby, ale również nakrętki. Często zdarza się tak, że śruba podczas pracy jest narażona na naprężenia czy drgania. Funkcją wspomnianej nakrętki jest jej ochrona przed poluzowaniem czy zniszczeniem. Co więcej, dzięki nakrętce śruba się nie rozkręci, co ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i funkcjonalności każdego połączenia. W dzisiejszym wpisie przedstawimy typy nakrętek do śrub i omówimy ich zastosowanie.
Najpopularniejszy typ nakrętek do śrub, czyli nakrętki sześciokątne
Z uwagi na to, że zastosowanie nakrętek do śrub jest niezwykle szerokie, muszą spełniać konkretne wymagania, aby można było je wykorzystać w przemyśle samochodowym, maszynowym czy w budownictwie. Jednym z popularniejszych typów nakrętek do śrub są nakrętki sześciokątne. Mają formę walca otoczonego sześciobocznym kołnierzem.
Mają taki sam gwint jak śruby nierdzewne i miedziane. Ich zastosowanie jest niezwykle szerokie i uniwersalne, ponieważ nie wymagają zastosowania specjalistycznych kluczy. Występują w kilku wersjach – z gwintem metrycznym, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, z gwintem drobnozwojowym, który ma większą siłę docisku oraz z gwintem lewozwojowym, który jest przystosowany do śrub wkręcanych w lewo.
Jakie są inne rodzaje nakrętek do śrub?
Sześciokątne nakrętki są najpopularniejszym typem. Oprócz nich wyróżniamy również nakrętki oczkowe, które mają charakterystyczne oczko. Dzięki niemu mogą pełnić funkcję uchwytu. Ich głównym zastosowaniem jest mocowanie lin, które zabezpieczają ładunek przewożony na lawetach. Kolejnym rodzajem nakrętek do śrub są nakrętki motylkowe. Jak sama nazwa wskazuje – mają charakterystyczne skrzydełka.
Dzięki takiej konstrukcji cieszą się dużą popularnością przede wszystkim w montażach ręcznych. Ostatnim, ale niemniej przydatnym rodzajem nakrętek są nakrętki kołpakowe. Znajdują zastosowanie przede wszystkim w branży motoryzacyjnej. Wyróżniają się przede wszystkim estetyką, dlatego są wykorzystywane między innymi do skręcania łożysk, kół czy innych części pojazdów.