Śruby pasowane to elementy o dużej trwałości i wytrzymałości, dzięki czemu są powszechnie wykorzystywane w przemyśle. W tym artykule przyglądamy się budowie i zastosowaniom tych niepozornych, ale niezwykle ważnych komponentów, będących kluczem do bezpieczeństwa wielu konstrukcji. Zapraszamy do lektury.
Budowa śrub pasowanych
Śruby pasowane charakteryzują się specjalną konstrukcją, pozwalającą na ściślejsze dopasowanie do otworów w elementach łączonych. Głównym celem stosowania takich śrub jest uzyskanie większej precyzji i stabilności połączenia. Budowa śruby pasowanej obejmuje głowę, trzon oraz gwint. Głowa śruby może mieć różne kształty – sześciokątny, imbusowy czy płaski. Trzon to gładka część śruby (bez gwintu), którą wprowadza się w otwór pasowany. Gwint natomiast występuje na końcu trzonu i służy do przykręcania nakrętki. Gwint ma mniejszą średnicę niż trzon, co wymaga specjalnego przygotowania otworu pod śrubę tego typu.
Odmiany śrub pasowanych
Istnieje wiele odmian śrub pasowanych, różniących się między sobą m.in. materiałem wykonania, rodzajem gwintu czy kształtem głowy. Materiały, z których mogą być wykonane śruby pasowane, to stal nierdzewna, mosiądz, aluminium czy tytan. Rodzaje gwintów obejmują zarówno metryczne, jak i calowe. Wybór odpowiedniego typu śruby pasowanej zależy od wymagań konkretnego zastosowania oraz warunków eksploatacji.
Zastosowanie śrub pasowanych
Z uwagi na specjalne właściwości mechaniczne – wytrzymałość na rozciąganie, twardość czy odporność na korozję –śruby pasowane znajdują szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach przemysłu. Można spotkać je m.in. w motoryzacji, lotnictwie czy energetyce. W motoryzacji stosuje się je m.in. do montażu silników czy łączenia elementów zawieszenia. W lotnictwie natomiast są wykorzystywane do łączenia poszczególnych sekcji kadłuba samolotu czy mocowania skrzydeł. W energetyce śruby pasowane są używane do montażu turbin wiatrowych czy elektrowni wodnych.